[2017] 13 POWODÓW - JAY ASHER #8

12:21


Tytuł oryginalny: 13 Reasons Why
Liczba stron: 272
Tłumaczenie: Aleksandra Górska 
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy REBIS
Data premiery: 28.03.2017

Trudno było mi się zabrać za tę recenzję. Nie, nie dlatego, że książka mnie zawiodła i nie miałam ochoty się o niej wypowiadać. Wręcz przeciwnie. Jestem w dalszym ciągu po niej zszokowana przez to, jak ona była dobra. Postanowiłam wziąć się w garść i w końcu wyrazić na jej temat swoje zdanie. 


Jakiś czas temu Netflix wypuścił całkiem nowy serial, o którym w Polsce wcale nie jest cicho. Rozgłos jest w dalszym ciągu olbrzymi, mimo upływu kilku miesięcy. Nie ma chyba osoby, która nie słyszała jeszcze tytułu 13 powodów. Jest to tak popularny serial, że trudno nie zauważyć zainteresowania nim, nie tylko wśród młodzieży. Po internecie krążą różne opinie na temat serialu 13 powodów jak i samej książki. Dla jednych jest to historia jakich wiele (samobójstwo, nastoletnie borykanie się z problemami), ale są i tacy, którzy uważają całą fabułę i historię za interesującą, będącą ważnym przekazem, a w zasadzie przestrogą w jakiś sposób dla innych. Ja zdecydowanie zaliczam się do drugiej grupy, która widzi sens tej książki i nie uważa jej za kolejną durną historię o nieszczęściu w nastoletnim świecie. Czuję, że 13 powodów, jest ważną książką, pokazującą czym może w najgorszym wypadku, skończyć się nasze nieprzemyślane zachowanie wobec innego człowieka. 

Autor pokazuję nam byłe życie nastoletniej Hannah, która jak możemy wywnioskować, miała zaburzenia emocjonalne. Odnosiłam wrażenie, że była ona osobą, która nie potrafiła radzić sobie z pewnymi sprawami i problemami, które kumulowały się przez dłuższy okres czasu. Hannah przed skończeniem ze sobą, postanowiła nagrać na taśmy magnetofonowe, 13 powodów przez które podjęła ostateczną decyzję o samobójstwie. Nagrała je po to, żeby pewne osoby, dowiedziały się w jaki sposób przyczyniły się do jej śmierci. Chciała przy okazji otworzyć im oczy, żeby w końcu zobaczyli, jak ją skrzywdzili? A może po prostu chciała, żeby o niej mówiono i w końcu spojrzano na nią z innej strony?

Część osób, które czytały książkę czy oglądały serial, mogły w pewnym momencie sobie pomyśleć ,,Za takie pierdoły jakie Hannah przedstawiła, musiała się aż zabijać?". Ja też sobie takie pytanie zadałam, nie ukrywam tego, ale gdy skończyłam książkę, pomyślałam sobie również, że patrząc na duże problemy emocjonalne Hannah, w jej przypadku samobójstwo w sumie nie powinno, aż tak dziwić. Dziewczyna nie radziła sobie z tym wszystkim, nikt tego nie zauważył w porę i doszło do nieszczęścia. Zdaję mi się, że Hannah z jednej strony bała się poprosić kogoś o pomoc, ale z drugiej strony mogło być tak, że dawała ona zbyt słabe, trudne do zauważenia sygnały, że coś się z nią dzieje. Trudno powiedzieć co nasza bohaterka mogła mieć w głowie. Na pewno buzowały w niej emocje, nad którymi już nie miała siły (albo nie potrafiła) zapanować. Szczerze mówiąc, powinna być to lekcja dla wielu z nas, żebyśmy po prostu starali się wyłapywać kiedy dzieje się coś dziwnego z naszymi znajomymi czy bliskimi (i nie tylko!). Jest wiele przypadków, kiedy działo się coś złego z kimś, a nikt nie zwracał nawet na to uwagi i wszystko kończyło się nie najlepiej. 

Książka jest warta przeczytania i to bardzo. Mam nadzieję, że niedługo uda mi się obejrzeć serial. Myślę, że również się na nim nie zawiodę. A wy mieliście już styczność z tą książką lub serialem? Jestem ciekawa waszego zdania na ten temat :)

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Wow wysoka ocena! Dla mnie samobójstwo Hannah było bez sensu, bo teraz prawie każda nastolatka ma takie problemy, nie przesadzajmy. Myślę, że źle zrobiła nagrywając te nagrania i obwiniając wszystkich wokół. Nie polubiłam jej, a obejrzałam tylko kilka odcinków serialu. Nie wiem czy zabierać się za książkę...

    Zapraszam też do mnie!
    https://loreenbooklover.blogspot.com/?m=0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra, przesadziłam z oceną. 9/10 niech będzie :D

      Usuń
  2. Nie byłam przekonana do tej książki, ale po twojej recenzji najprawdopodobniej po nią sięgnę. :)
    Pozdrawiam,

    https://mareandbook.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Najchętniej czytane!